KIT DE REDUCERE A STRESULUI, PENTRU VREMURI IN SCHIMBARE

KIT DE REDUCERE A STRESULUI,
PENTRU VREMURI IN SCHIMBARE
- prima parte -



De Doc Childre, fondatorul HeartMath


Aceasta brosura se adreseaza celor care traiesc experienta unui stres suplimentar, din cauza efectelor in cascada cauzate de criza financiara, dezastre naturale, razboaie fara sfarsit, sau oricare alte provocari personale, din aceste vremuri care se schimba rapid.

Actuala criza economica marcheaza un punct de cotitura semnificativ, in schimbarile globale care se produc. Comunitatea globala este chemata sa-si schimbe mentalitatea, de la castigul personal in detrimentul celorlalti, la un sistem mai echilibrat de grija fata de drepturile si nevoile altor oameni. Sistemele si societatile s-au indepartat de inima si de valorile de baza � cooperare, echitate, grija fata de ceilalti si fata de tot. Pentru multi oameni, speranta se diminueaza. Cu toate acestea, multi simt ca lucrurile au fost intoarse pe dos, pentru a deveni asa cum trebuie.

Din pacate, aceasta realiniere determina un stres marit si imense caderi economice, care ne afecteaza pe toti. Este evident ca procesul de realiniere financiara nu se va face rapid � dar, in cele din urma, se poate stabiliza. Fiecare pas facut de persoanele ce iau deciziile importante, catre a avea grija in mod semnificativ de oamenii obisnuiti, va fi un pas mai aproape de momentul in care clasa de mijloc si cea de jos vor putea sa respire mai usor.

Privind cu compasiune, mi-am dat seama ca pentru unii este mult mai dur decat pentru altii. Oamenii trec prin diverse stari emotionale, atunci cand apare o criza: soc, negare, furie, vinovatie, disperare si altele. Acest proces este dureros si totusi, ajuta la eliberarea de incarcatura socului din mintea, emotiile si sistemul nostru nervos. Dupa aceasta faza, inimii ii este mai usor sa se redeschida. Apoi, cu un efort sincer, oamenii pot incepe sa-si recladeasca capacitatea de a face fata, pe masura ce dobandesc mai multa claritate si incredere in a merge mai departe. Procesul de recuperare nu este la fel pentru toata lumea, din cauza diverselor situatii si a diferentelor in alcatuirea individuala. Dar fiti incurajati ca, pe parcurs, puteti crea un punct de cotitura psihologica si va puteti creste capacitatea de a face fata eficient � in special daca lucrati prin intermediul provocarilor din relatia cu ceilalti oameni.  

Sa cream un punct de cotitura

Atunci cand se petrece o criza semnificativa (precum actuala transformare economica, ce afecteaza atat de multi oameni), nivelul nostru de toleranta la stres scade, din cauza socului initial si a durerii emotionale. Devenim coplesiti, ceea ce ne inhiba capacitatea de a face fata situatiei. Cu toate acestea, este perfect de inteles de ce ne simtim in acest mod.
Initial, poate fi de folos sa traim si sa eliberam acumularea emotionala de soc, durere, furie si disperare � sau doar sa ramanem linistiti cu noi insine si cu durerea noastra. Dupa aceasta prima faza, indiferent cat timp ne ia, in cele din urma trebuie sa ne gandim sa avem grija de noi si sa ne preocupam de sanatatea noastra. Apoi putem face pasi simpli, pentru a incepe sa compensam efectele stresului � ceea ce va face ca recuperarea noastra sa fie mai usoara. Inteleg ca la inceput este greu, dar sugestiile simple din aceasta brosura ne pot ajuta sa facem ca reconectarea cu securitatea si puterea noastra interioara, sa fie mai usoara.

Desi nu putem face ca provocarile si anxietatile noastre sa dispara brusc, ne putem reseta capacitatea de a ne mentine mai usor. Atunci cand luam masuri sa reducem stresul, acolo unde putem, acest lucru adauga forta si claritate in alegerea drumului nostru printre provocarile mai dificile.

Desi lucrurile �sunt asa cum sunt�, putem incepe sa facem o intoarcere psihologica in noi insine, astfel incat stresul excesiv nu va crea o spirala descendenta in sanatatea noastra. Putem compensa stresul, cu ajutorul unor practici simple, ce faciliteaza schimbarile de atitudine si reduc pierderea de energie. Acest lucru va creste gandirea clara, referitoare la cum putem dobandi ajutorul necesar pentru noi si familiile noastre.

Cand traim sentimentul unui stres crescut, adesea este greu sa auzim unele lucruri care ne pot ajuta cel mai eficient. Astfel, in aceasta brosura voi dezvolta in cateva modalitati diferite, unele teme importante, care eu simt ca ar putea fi cele mai utile.

Iata cateva practici ce ne ajuta sa reducem stresul si sa resetam sistemul nostru sa mearga inainte, in aceste vremuri schimbatoare.

1.Comunicati si interactionati cu ceilalti.

Unul dintre lucrurile cele mai importante pe care le puteti face este sa va comunicati simtamintele cuiva, sau unui grup de oameni care trec prin experiente similare. Apoi angajati-va sa va ocupati de ceilalti si a oferi suport emotional. Asta va ajuta in special in a va redeschide inima, ceea ce creste echilibrul emotional si taria sufleteasca. Atunci cand radeti sau plangeti impreuna cu cineva, adesea exista o imensa eliberare benefica.

Cand oamenii se aduna pentru a se sustine reciproc, energia intregului colectiv multiplica beneficiile pentru fiecare. Se stie ca o cooperare energetica colectiva poate creste ghidarea intuitiva si solutiile eficiente pentru problemele ivite. Cand intr-un grup de oameni, acestia �sunt in inima� si nu doar in minte, sustinerea colectiva ii ajuta sa-si ridice starea de spirit, care, la randul ei, ajuta la eliberarea stresului acumulat si a anxietatii impovaratoare.

Cand cautati, este posibil sa gasiti un grup de oameni care se intalnesc pentru a aborda aceleasi probleme care va preocupa si pe voi. Multi oameni pot simti o rezistenta in a se afla in preajma altora; dar, in perioadele de criza si stres, suportul grupului poate fi folositor. Adesea, poate preveni stresul acut care va poate afecta sanatatea. De asemenea, puteti gasi pe internet grupuri interactive, blog-uri si alte servicii utile.

2. Re-deschideti simtamintele.

Este normal ca, la debutul unei crize, simtamintele noastre sa se inchida, mai ales in timpul socului initial si al fazei de furie. Atunci cand mintea noastra lucreaza prea mult fara intelepciunea inimii, are tendinta sa se supraincarce din cauza simtamantului de pierdere si atunci sistemul nostru se inchisteaza in furie, frica si disperare. Este de inteles sa traiti asta, dar e cu adevarat important sa redeschideti, asa cum puteti, conexiunea inimii voastre cu ceilalti oameni. Atunci cand inima se redeschide, increderea si siguranta de sine se pot reintoarce treptat. Sa fiti rabdatori cu acest proces si sa aveti compasiune fata de voi insiva.

O modalitate buna de a va redeschide simtamintele inimii este de a le oferi celorlalti bunatate si sustinere plina de compasiune, sau de a va oferi voluntar sa-i ajutati pe cei ce au nevoie, chiar si atunci cand si voi aveti nevoie. Chiar si micile acte de bunatate si compasiune pot face o mare diferenta. Aceasta este una dintre modalitatile cele mai rapide de a va pune pe picioare si de a reduce stresul care, altfel, ar fi putut sa va afecteze sanatatea. Cercetarile arata ca bunatatea si compasiunea elibereaza hormoni benefici, care ajuta la echilibrarea si restabilirea sistemului vostru. Ingrijorarea si nesiguranta cresc hormonii de stres, chiar si atunci cand simtiti ca aveti motive adevarate de ingrijorare. Mult stres poate fi redus, avand grija de ceilalti si interactionand mai mult cu ei.

Daca probleme de sanatate va impiedica sa va intalniti cu alti oameni, tot le puteti transmite celorlalti bunatate si compasiune autentica. Daca sunteti legati de casa, incercati sa aveti vizitatori, astfel incat sa le puteti comunica simtamintele voastre, ceea ce va ajuta sa eliberati o parte din presiunea emotionala. Daca acest lucru nu este posibil, incercati, cel putin, sa comunicati cu ceilalti prin scrisori, telefon sau e-mail.

3. Practicati aprecierea si recunostinta.

Un exercitiu util pentru reducerea stresului si re-echilibrarea emotionala este ca, in fiecare zi, sa trimiteti simtaminte autentice de recunostinta catre cineva, sau ceva � copil, membrii familiei, animale de companie, sau alte persoane fata de care simtiti recunostinta sincera. Este important sa simtiti din inima acest lucru � nu doar din minte, deoarece simtamintele de apreciere activeaza sistemul biochimic al corpului, ceea ce ajuta la diminuarea stresului si stabilitatea psihica. S-a dovedit ca practica recunostintei si a aprecierii ajuta oamenii sa se reconecteze cu simtamintele de speranta si cu initiativa inimii de a merge mai departe.

4. Descresteti drama.

Un alt mod eficient de a opri pierderea de energie si de a reduce anxietatea este acesta: nu hraniti tendinta de a �dramatiza� in momentele critice. Atunci cand in mintea noastra se invart constant ganduri de vinovatie, manie si proiectii de �soarta trista�, acestea cresc drama, ceea ce face ca intotdeauna starea sa se agraveze. Adaugand drama unei situatii, se blocheaza discernamantul intuitiv de care avem nevoie, pentru a gasi cele mai eficiente cai de a naviga printre probleme.

Incepeti sa practicati, incercand sa reduceti drama atunci cand va impartasiti altora simtamintele. Atunci cand cu adevarat le impartasim cu ceilalti, se reduce tendinta de a amplifica si repeta partea dificila a situatiilor � si creste tendinta de a intari si incuraja sustinerea si solutiile echilibrate. In mod natural, va exista o oarecare drama, atunci cand ne exprimam simtamintele celorlalti. Dar, atunci cand drama excesiva continua, aceasta va bloca solutiile, deoarece seaca mintea si emotiile, facandu-ne sa ne simtim mai rau. Practicati reducerea dramei, dar incercati sa nu va judecati pe voi sau pe ceilalti, pentru ca o creati. Toti fac tot ceea ce pot pentru a deveni mai stabili si mai siguri. Incercati sa aplicati compasiunea in tot ceea ce faceti.

Mai multe sugestii pentru reducerea dramei:

Cand constatati ca dialogul interior se incarca cu ingrijorare excesiva, proiectii de frica, sau ca dramatizati partea neagra a lucrurilor, atunci sa va spuneti cu blandete: �Asta nu ajuta sa schimb ceva care s-a petrecut deja; nu face decat sa inrautateasca situatia�. Apoi, faceti o incercare sincera de a va realinia gandurile si sentimentele, cu acelea care va sustin nevoile si obiectivele. S-ar putea sa nu puteti opri toata drama interioara, dar puteti sa reduceti efectiv pierderea de energie si sa depasiti, cu ajutorul acestui exercitiu, excesul de stres.

Continua amplificare a furiei, frici si anxietatii, elibereaza in tot corpul nivele excesive de hormoni ai stresului, precum cortizonul si adrenalina. Pe termen lung, acest lucru poate determina o cascada de probleme fizice, impreuna cu posibile dezechilibre mentale si emotionale. Practicand reducerea dramei, energia pe care o salvati ajuta la echilibrare, claritate si initiativa pozitiva.

Aveti grija sa nu va auto-judecati, daca uneori esuati. Este bine, toti o facem. Doar va reafirmati angajamentul inimii, ca veti practica � si treceti mai departe. Fiecare mic efort pe care il faceti va ajuta cu adevarat.
(Va urma)

Doc Childre este un expert in probleme de stres, recunoscut pe plan international, cel care a creat HeartMath�System, considerat de catre multe spitale, organizatii si profesionisti in ingrijirea sanatatii, ca fiind cea mai eficienta terapie in managmentul stresului. El este Presedintele si director al Quantum Intech, Inc, compania �mama� a HeartMath LLC El este si fondatorul unei organizatii non-profit de cercetare si  educatie, si autorul a nenumarate carti despre stres si o viata traita prin inima.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

În fluxul tuturor lucrurilor bune